12205253-happy-young-woman-with-smartphone-and-headphones

Podcast, podradio eller podsäningar… Det finns lite olika ord som används för det engelska ordet podcast/podcasting. Egentligen är företeelsen inte ny då det länge funnits personer som publicerat ljudmaterial på bloggar så att läsarna/lyssnarna kunnat ladda hem och lyssna. För det är vad i grunden podcast handlar om – att lyssna på vad någon annan har att säga men precis när man själv känner för det. Som blogg fast i ljudformat.

Däremot kan sägas att poddsändningarna fick sitt stora genombrott 2004 internationellt och i Sverige kan man sätta år 2006 som ett viktigt årtal i poddens framväxt. Det var året då flera poddsändningar började och detta var även något som stort uppmärksammades i klassisk media.

Idag är podcast ett etablerat begrepp och minst lika uppskattat som bloggar. Däremot finns det vissa fördelar med just podden som inte bloggaren kan erbjuda. Till viss del är det tillgängligheten då man kan lyssna på en poddsändning var och när som helst så länge man har sin smartphone med sig. På joggingrundan, i bilen eller i bussen.
För det andra blir detta sätt att ”blogga” än mer privat. Man hör den som skapar poden prata och det är minst lika viktigt hur de framför sitt budskap som vad de säger. Det blir än mer personligt än en blogg. Utöver det är det inte sällan fler som skapar podden och diskuterar dagsaktuella saker som händer inom det område som de pratar om.

Nu är däremot inte bara personliga bloggar som skapas som podcast utan i likhet med bloggar så är bredden enorm på utbudet. Här finns pedagogiska utbildningspoddar, politiska diskussioner, content marketing och tidigare radioprogram.