Det finns få kändisar som svenska folket har så stark relation till som Mikael Persbrandt. Det var därför många som direkt sökte upp hans podd för att lyssna när han släppte sitt första avsnitt av ”I am Mikael Persbrandt” den 13:e april 2015. Han har själv berättat att poden kommer ha ett brett fokus. Bland annat kommer han berätta om delar av sin livshistoria och att det blir ”en resa i själens djungel”.
Amanda Shulman (som driver Fredagspodden med sin syster) kommenterade Persbrandts pod med ”det här kommer rita om podcastkartan”. Det hon då syftade på var att väldigt många poddar tidigare fått en ytlig och nästan ”flamsig” karaktär. Att då gå ut och säga att man ska skapa en pod som blir en resa i själens djungel är att skapa något nytt.
Men det ska även tilläggas att podden inte helt står på egna ben. Det är samtidigt en marknadsföringsväg som öppnas av kapseltillverkaren Tassimo som samarbetar med Persbrandt. Men någon reklam där han kommer berätta om vilka kaffesorter han gillar bäst är det inte. Det är som de skriver på sin sida att läsaren ska luta sig tillbaka och njuta av en god kopp kaffe och lyssna på Persbrandts berättelse – utan filter.